Train-de-trainer

  • volgens didactische methode Karin de Galan
  • voor mensen die in de zorg of hulpverlening werken**
  • conform coronabeleid; veilige grote privéruimte
  • gratis parkeren én uitstekend bereikbaar met OV
  • uitstekende lunch
Wat leer je in deze cursus?
Geef jij trainingen over je eigen vakgebied? Of ga je dat binnenkort doen, fulltime of naast je werk in de zorg of hulpverlening? Dan is deze train-de-trainer voor jou bedoeld. Je vindt het vast leuk én een uitdaging om trainingen te geven. Hoe zet je de training zo in elkaar dat deelnemers precies dat leren wat waardevol is voor hun werk? Dat zij niet moeten, maar willen leren? Hoe voorkom je dat deelnemers gaandeweg afhaken - een gaapje onderdrukken, mobieltjes checken – en hoe houd je voldoende interactie?
In deze train-de-trainer leer je trainingen-met-impact ontwerpen en uitvoeren. De training is gebaseerd op het didactisch model van Karin de Galan. Je leert hoe je een training logisch en motiverend opbouwt en hoe je ‘goed voor de groep’ staat. De train-de-trainer zelf is ook opgebouwd volgens deze didactische methode, zodat je als deelnemer zelf het effect ervaart!

Opbouw

Dagdeel 1) Werken met de successpiraal
Deelnemers leren nieuwe vaardigheden het beste door te doen, en nog beter door het goed te doen. Bij de ‘successpiraal’ krijgen deelnemers een tip die zij met succes kunnen toepassen in hun werk. Dat motiveert enorm! In deze training leer je hoe je dat in goede banen leidt.
  • Praktische oefensituaties neerzetten;
  • De groep betrekken om goede en opbouwende feedback te geven aan de oefenaar;
  • De oefenaar motiveren om de tip succesvol uit te voeren.

Dagdeel 2) Deelnemers in de leerstand krijgen: de glijbaan
Misschien maak je het wel eens mee. Een deelnemer die alles al goed vindt gaan (“ik moest hierheen van mijn manager”), of denkt dat wat niet goed gaat, aan de omstandigheden ligt.
Tijdens dit dagdeel leer je hoe je deelnemers toch motiveert en soepel de training in laat ‘glijden’.
  • De motivatie van de groep inschatten;
  • De trainingsstart afstemmen op de motivatie;
  • Oefeningen bedenken die motiveren en doen leren.

Dagdeel 3) Weten, snappen, kunnen: de trap
Herken je dit? Je bent de training goed gestart, de deelnemers zijn gemotiveerd, alles ‘klopt’. Toch krijgen deelnemers de nieuwe vaardigheden niet goed onder de knie. In dit dagdeel leer je slimme tussenstappen in te bouwen, zodat deelnemers de nieuwe vaardigheden wel in hun praktijk kunnen toepassen. In het model van Karin de Galan heet dit ‘de trap’.
  • Achterliggende theorie behapbaar maken;
  • Korte, actieve oefeningen bedenken voor lastige deelvaardigheden;
  • Praktijkgerichte oefeningen maken waardoor deelnemers het geleerde echt kunnen toepassen.

Dagdeel 4) Aanleren wat nodig is: het diagnosemodel
Welke nieuwe vaardigheden moeten deelnemers precies gaan leren? Het antwoord op die vraag rolt meestal niet klip-en-klaar uit een intake. Het diagnosemodel helpt je om helder te krijgen hoe de praktijk van je deelnemers er nu uitziet én anders moeten doen om meer effect te bereiken. Zo kun je je training didactisch opzetten.
  • ‘Lastige situaties’ uitvragen;
  • Het gewenste effect helder krijgen;
  • Bedenken met welk ‘nieuw gedrag’ deelnemers dat effect kunnen bereiken;
  • Inhoudelijke/theoretische onderbouwing vinden;
  • De training didactisch ontwikkelen.

Dagdeel 5) Van weerstand naar leerstand
Wat nou als deelnemers op alles reageren met ‘ja-maar’? Of juist heel stil zijn? Wat als je een groep treft die maar geen groep wil worden, of waarin niet iedereen zich veilig voelt? Tijdens dit dagdeel leer je wat je kunt doen in dit soort situaties. Zo vergroot je het rendement van je training.
  • Vormen van weerstand herkennen;
  • Weerstand op het proces snel stoppen;
  • Weerstand op inhoud gebruiken voor verdieping;
  • Omgaan met individuele deelnemers die ‘in de weerstand zitten’.

Dagdeel 6) Interactief presenteren
Hoe draag je theorie zó over dat deelnemers het onthouden? Dat leer je tijdens dit laatste dagdeel. Je gaat aan de slag met een trainingsonderdeel dat je al geeft of nog gaat geven en waarbij je meer impact wilt. Je krijgt tools aangereikt, plus hulp van andere deelnemers. Daarmee bedenk je een andere aanpak. En natuurlijk probeer je die op elkaar uit.
  • Een interactieve presentatie opzetten (wat helpt en wat helpt niet?);
  • Mensen dingen beter laten onthouden;
  • Je eigen presentatie (nog) interactiever maken.
Duur
Drie dagen

Data in 2021
Voor mensen die in de zorg of hulpverlening werken:
2 en 26 januari en 9 februari, in Amsterdam. Vol, tenzij coronaregels versoepeld, dan nog 1 plek beschikbaar.
15 maart, 30 maart en 15 april, in Amsterdam. Vol, tenzij coronaregels versoepeld, dan nog 1 plek beschikbaar.
Extra groep: donderdagen 4 en 11 februari en 4 maart, alle dagen buiten de krokusvakantie-periode.

Interesse, maar werk je in een andere sector? Ook dan kun je contact met ons opnemen, want wij ontwikkelen maatwerk-train-de-trainertrajecten voor alle sectoren.

Locatie
Amsterdam. Locatie is coronaproof en uitstekend bereikbaar met OV of auto. Gratis parkeren!

Aantal deelnemers
vier (of drie, afhankelijk van dan geldend coronabeleid)

Trainers
Deze training wordt gegeven door gedreven en gecertificeerde trainers met ervaring in het trainen van medewerkers in de zorg en hulpverlening. Zij hebben allen de post-hbo-vakopleiding train-de-trainer van Karin de Galan afgerond.

Prijs
Per deelnemer € 800,-, inclusief lunch en naslagwerk. Dat is circa € 133,- per dagdeel training.

** Heb je interesse, maar ben je niet werkzaam in de zorg of hulpverlening? Ook dan kun je contact met ons opnemen. Wij ontwikkelen ook train-de-trainertrajecten op maat voor andere sectoren.
Belangstelling?
Iedere cursus van de KR8 Academie wordt op maat aangeboden. Neem contact op voor meer informatie of een vrijblijvende prijsopgave.

Peter Steenkamer
06 - 22 51 42 87
petersteenkamer@live.nl