Hoe maak je een leerlijn?

Stacks Image 123
Wat leer je in deze cursus?
Losse cursussen en trainingen blijven soms te weinig ‘hangen’. Deelnemers komen onvoorbereid binnen – ‘O ja, vandaag training!’. Ze leren wel, o zeker! - maar door de waan van de dag verwaait dat effect snel. Vraag je drie weken later wat de training ze heeft gebracht, dan moeten ze heel hard denken welke cursus ze hebben gevolgd. Jammer van de investering.

Dat kan anders. Denk in leerlijnen en bereik meer met leren en ontwikkelen! Niet voor niets willen organisaties ontwikkeling aanbieden in leerlijnen: een samenhangend geheel met een rode draad. Met meer effect en rendement: in gedrag en resultaat.

Maar waar begin je?
• Welke onderdelen moeten er allemaal in? Hoe kies je?
• Wil je dat alles tijdens de training gebeurt of werk je ook met excursies?
• Hoe integreer je online leren in de leerlijn?
• Hoe zorg je dat mensen gaan leren-tijdens-werk?
• Ga je het door externe trainers laten uitvoeren of alleen met interne mensen?
• Hoe doe je dat met de selectie van theorie?
• Werk je met dagdelen of met dagen of blokken van twee dagen?
• Werk je met tussentijdse (reflectie)opdrachten? En hoe zien die er dan uit?
• En tenslotte: hoe krijg je mensen enthousiast voor een heel programma? Zodat ze er met plezier aan beginnen, maar ook dat ze het volhouden en met succes afronden!
Allemaal relevante vragen. Lastige vragen, waar veel denk- en overlegtijd in kan gaan zitten. En misschien is dat wel de reden dat de opstart van een leerlijn zo moeizaam is. En dat het vaak blijft steken bij het goede voornemen.

Ben je toe aan een versneller? Volg dan ‘Hoe maak je een leerlijn’. Deze workshop werkt als een katalysator, als een pressure cooker. In één dagdeel gaan we aan de slag. Hettie Graafland en Peter Steenkamer zijn door de wol geverfde trainers/ontwikkelaars. Graag helpen ze je te voorkomen om in valkuilen te stappen. Zij hebben ervaring in wat werkt en wat niet.

Op basis van het bestaande materiaal van de organisatie (beleidsstukken, richting organisatie, ontwikkelrichting), vragen en discussie kom je tot een (aangekleed) concept van een uitvoerbare leerlijn. (Voor de goede orde: Hettie en Peter hoeven hierna niet de uitvoerders te zijn van deze leerlijn!)

Wat levert deze workshop je op:
• Een bruikbaar concept van een leerlijn
• Een eerste opzet in tijd en geld
• Een overzicht van de kritische factoren en succesfactoren
• Een overzicht van de volgende stappen en beslissingen.
Op basis van deze workshop kun je naar wens kijken of je vervolgsessies wilt, een begeleidingsknipkaart (face-to-face of via skype) of een terugkomdagdeel. Ook kan er (per e-mail) feedback worden gegeven op uitwerkingen van de leerlijn.
Duur
Deze cursus duurt een dagdeel: 9.00 tot 12.30 uur

Aantal deelnemers
5 tot 15 deelnemers

Trainers
Peter Steenkamer en Hettie Graafland
Belangstelling?
Iedere cursus van de KR8 Academie wordt op maat aangeboden. Neem contact op voor meer informatie of een vrijblijvende prijsopgave.

Peter Steenkamer
06 - 22 51 42 87
petersteenkamer@live.nl

Hettie Graafland

Stacks Image 127
Vaak vertellen opdrachtgevers mij dat ik zo goed hun vraag heb verwoord, en mijn concepten en voorstellen ook echt ingaan op de ontwikkeling of verandering die ze willen inzetten. Ik ben daar blij mee, want dat is essentieel! Je moet met een leerlijn aansluiten bij de vraag of behoefte die leeft in een organisatie. Ik vind het leuk om daarin mee te denken en stel bij dit proces kritische vragen. Voor mij niets leuker dan te zien dat een organisatie écht vooruitkomt.